onsdag 22 september 2010

År 9 - Inför provet ons v. 40

Du ska vid provtillfället visa att du kan:

• Berätta om din helg- Mon week-end. Skriv en varierande text om vad du har gjort i helgen och med vem. Berätta flera saker! Berätta också om hur det var, t ex roligt eller tråkigt. Beskriv gärna också vädret.



•Svara på följande frågor kring temat La musique:

1) Qu’est-ce que tu préfères comme musique? Pourquoi?
2) Quel est ton chanteur préféré/quelle est ta chanteuse préférée? Pourquoi?
3) Tu écoutes souvent la musique? Où? Quand?
4) Tu joues d’un instrument?


• Läsförståelse – översätta en text i dåtid Mon week-end

• Hörförståelse – svara på frågor kring temat La musique


• Le grammaire de + bestämd artikel


Jag spelar gitarr –
Jag spelar flöjt –
Jag spelar fiol –
Jag spelar piano –
Jag spelar orgel –

Betygskriterier:

G
Du visar att du har lärt dig nya ord.
Du gör dig förstådd när du skriver
Du förstår delar av det du läser och av det du lyssnar på

VG
Förutom ovanstående:
Du uttrycker dig tydligt (vilket bland annat innebär ett större ordförråd än på G-nivå och färre grammatiska fel)
Du varierar ditt språk och använder dig av franska uttryck
Du förstår helheten av det du läser och av det du lyssnar på

MVG
Förutom ovanstående:
Du uttrycker dig klart, tydligt, ledigt och säkert (vilket bland annat innebär ett stort ordförråd och få grammatiska fel)
Du förstår både helhet och detaljer av det du läser och det du lyssnar på.


BON COURAGE!

2 kommentarer:

  1. Bra där Lisa, kul att se!

    SvaraRadera
  2. Och trevligt att se att elever läser och kommenterar bloggen! :)

    SvaraRadera